
Gliwice, dnia 08.03.2004 roku

Wiesław Strózik w imieniu własnym oraz jako
Wiceprezes Zarządu Fundacji Kardiologicznej „SERCE”
44-100 GLIWICE, ul. (……..)

Adres do wiadomości Redakcji !
Szanowny Pan
Marek NYCZ

Redaktor Naczelny Dziennika 
„Trybuna Śląska”

ul. Młyńska 1
40-098 KATOWICE

W związku z publikacją  artykułów prasowych w Dzienniku „Trybuna Śląska”:
1. w  dniu  10  lutego  2004  roku  -  jako  anonsu  do  tekstu  pod  tytułem  „DON

ANTONIO PRZED SĄDEM” i 
2. w dniu 13 lutego 2004 roku, pod tytułem „UPADŁY ANIOŁ” 

autorstwa  Redaktora  Marcina  Króla,  uprzejmie  proszę  o  zamieszczenie  poniższego
oświadczenia  w  kierowanym przez  Pana  Redaktora  Dzienniku.  Proszę  o  umieszczenie
oświadczenia w miejscu podobnym do miejsca zamieszczenia omawianych artykułów, bez
skrótów i czcionką identyczną co do kształtu i wielkości jakie zastosowano w omawianych
tekstach.

„...W związku z publikacją  artykułów prasowych w Dzienniku „Trybuna Śląska” w dniu 10
lutego  2004  roku  -  jako  anonsu  do  tekstu  pod  tytułem  „DON  ANTONIO  PRZED
SĄDEM” i  w  dniu  13  lutego  2004  roku,  pod  tytułem  „UPADŁY ANIOŁ” autorstwa
Redaktora Marcina Króla, niniejszym oświadczam:
1. Nie wyraziłem zgody na publikowanie moich wypowiedzi bez mojej ich autoryzacji.

Stanowisko  takie  przekazałem w  rozmowie  Redaktorowi  Królowi  oraz  Redaktorowi
Naczelnemu  w piśmie z dnia 11.02.2004 roku.  Pomimo tego Dziennik opublikował
moje  wypowiedzi  bez  autoryzacji,  wkładając  w  moje  usta  słowa,  których  nie
wypowiedziałem.  Jest  to  przestępstwo naruszające  dyspozycję  artykułu  14  §  1  i  2
Prawa Prasowego oraz pomówienie ścigane z artykułu 212 § 2 Kodeksu Karnego. 

2. Nigdy nie pełniłem obowiązków Przewodniczącego Fundacji Serce.
3. Nigdy  nie  pełniłem funkcji  wiceprzewodniczącego  ani  nie  byłem  członkiem  Rady

Nadzorczej Spółki Akcyjnej „Grudynia”.
4. W  sprawie  Spółki  Akcyjnej  „Grudynia”  nie  toczy  się  przeciwko  mnie żadne

postępowanie karne.
5. To postępowanie, o którym Pan Redaktor pisze dotyczy zdarzeń z 1993 roku, toczy się

od kwietnia 1996, a nie od 1997 roku, więc już prawie osiem !!! lat i czekam na jego
zakończenie,  bo nie  mam żadnych wątpliwości,  że  będę uniewinniony. Na  tym jego
etapie  zasadność  wszczęcia  i  prowadzenia  przez  tak  długi  czas  pozostawię  bez
komentarza. 

6. Ponieważ to  postępowanie  karne trwa  i  do dnia  dzisiejszego nie  wydano orzeczenia
w  I  instancji,  opublikowanie  w  omawianych  artykułach  mojego  pełnego  imienia
i  nazwiska  stanowi  naruszenie  prawa wynikające  z  artykułu  13  §  1  i  2  Prawa
Prasowego. 



7. Użycie  w  artykule  podtytułu  „...Podwójne  życie  fundacji...”  jest  pomówieniem.
Fundacja  Kardiologiczna SERCE  nigdy  nie  prowadziła  działalności,  która  mogłaby
być dwuznacznie interpretowana.

8. Fundacja  Kardiologiczna  SERCE  nigdy  nie  pokrywała  kosztów  leczenia
obcokrajowców  przebywających  w  Śląskim  Centrum  Chorób  Serca,  a  wcześniej
Wojewódzkim Ośrodku Kardiologii w Zabrzu.

9. Pan Profesor Stanisław P.  nigdy nie podpisywał w imieniu Fundacji Kardiologicznej
SERCE żadnych rachunków.

10. Fundacja  Kardiologiczna SERCE  nigdy  nie  przesyłała żadnych rachunków do firm
ubezpieczeniowych.

11. Żadne firmy ubezpieczeniowe nie przelały na konto Fundacji Kardiologicznej SERCE
żadnych pieniędzy.

12. Wyliczenia rzekomo otrzymanych wpływów w wysokości 20 tysięcy marek za leczenie,
które miało kosztować 1 tysiąc złotych to zwykła szkalująca Fundację Kardiologiczną
SERCE beletrystyka wyczerpująca znamiona pomówienia.

13. Prokuratura Rejonowa w Zabrzu  nigdy nie prowadziła śledztwa przeciwko Fundacji
Kardiologicznej SERCE, ani w tej sprawie, ani w żadnej innej.

14. Nie  można było dopatrywać się  znamion przestępstwa,  ani  z  tego  powodu umarzać
rzekomo prowadzonego postępowania, bo go nie było.

15. Fundacja Kardiologiczna SERCE nigdy nie zaciągała żadnych kredytów pod zastaw
posiadanych nieruchomości.

16. Nieprawdą  jest,  że  w  ten  sposób  pozbyła  się  budynku  w  Zabrzu  przy  ulicy
Knurowskiej. 

17. Nieprawdą jest,  że „...Fundacja nie spłacała kredytu, więc bank zajął  nieruchomość
i wystawił na sprzedaż...”. Żaden bank ani pod tę nieruchomość, ani pod żadną inną nie
udzielał Fundacji Kardiologicznej SERCE żadnego kredytu. Tylko dlatego do dziś nie
wiadomo na jakie cele przeznaczone zostały rzekome pieniądze.

18. Nigdy nie byłem oskarżony o przywłaszczenie wyposażenia magazynu stanowiącego
majątek firmy VIDEOCOM. Wyposażenie dwóch oddzielnych magazynów oraz nazwę  i
logo firmy VIDEOCOM jako prawa niemajątkowe sprzedałem do Gliwickiego Centrum
Kapitałowego jako firmy leasingowej, która następnie wyleasingowała te wartości dwóm
innym  podmiotom  gospodarczym.  Zarzuty  stawiane  przez  Prokuraturę  okazały  się
całkowicie bezzasadne w związku z tym zapadł wyrok uniewinniający.

19. Nigdy nie wyłudziłem od Spółki VIPRO żadnych pieniędzy. Nigdy nie posługiwałem
się podrobionymi dokumentami. W tej sprawie również zapadł wyrok uniewinniający.
Osoba,  która  wspólnie  z  Policją  i  Prokuraturą  pomawiała  mnie  o  te  czyny, pomimo
popełnienia  szeregu  przestępstw  przeciwko  wymiarowi  sprawiedliwości  ściganych
w trybie oskarżenia publicznego nigdy nie stanęła przed obliczem Temidy. Nieudolność
czy celowe działanie ?

20. Nieprawdą jest, że krótko po tej sprawie dostałem posadę w radzie nadzorczej Spółki
Grudynia i nieprawdą jest, że zasiadałem w niej niecałe dwa lata. Ani nie otrzymałem
takiej posady, ani nie byłem członkiem tej rady.

21. W  1995  roku  Fundacja  Kardiologiczna  SERCE  sprowadziła  z  zagranicy  System
Monitoringu  Kardiologicznego,  który mógł  ratować  życie  chorym z  dolegliwościami
serca. Środki przeznaczone na jego uruchomienie z naruszeniem prawa zostały Fundacji
zajęte z tytułu niezapłaconego cła, z którego na podstawie obowiązujących przepisów
Fundacja była zwolniona. Postępowanie toczy się do dnia dzisiejszego.

22. Nieprawdą  jest,  że  zostałem  zdenerwowany pytaniem o  dokumentację  tej  sprawy.
Prawdą  natomiast  jest,  że  denerwuje  mnie  bezsilność  wobec  biurokratycznej,



naruszającej  prawo,  machiny Państwa Polskiego reprezentowanego przez  urzędników
celnych, skarbowych i sądowych.

23. W związku z kłopotami finansowymi Fundacja Kardiologiczna SERCE nie prowadzi
działalności od 1996 roku. O fakcie zawieszenia działalności w dniu 02.05.1996 roku
listami poleconymi Nr 15133 i 15134 powiadomione zostały Urząd Skarbowy                 i
Ministerstwo Zdrowia. W związku z zawieszeniem działalności od tego roku Fundacja
nie składa w Ministerstwie Zdrowia stosownych sprawozdań.  Informacja,  że  nie robi
tego od roku 2000 jest nieprawdziwa. Sprawozdania za lata 1993, 1994 i 1995 zostały
złożone.

24. Kolportowanie plotek o rzekomych karetkach, które Fundacja Kardiologiczna SERCE
miała  kilka  lat  temu zakupić lub innym rzekomo ukrywanym majątku  jest  zwykłym
pomówieniem. Nikt karetek nie widział, bo ich nie było. 

25. Nieprawdą jest, że „...Aby zmyć winy i zarzuty Strózik zaskarżył dziennikarzy oraz ...
wszystkie  instytucje,  które  prowadziły  przeciwko  niemu  i  fundacji  dochodzenia...”.
Prawdą natomiast jest, że złożyłem doniesienia do odpowiednich Prokuratur oraz pozwy
sądowe,  dotyczące  przestępczej  działalności  dziennikarzy  piszących  nieprawdę  oraz
innych osób szkalujących i pomawiających mnie oraz Fundację Kardiologiczną SERCE
o nieprawidłowości  lub  wręcz przestępczą  działalność.  W Polsce nie  ma innej  drogi
dochodzenia swoich praw.

26. Nieprawdą jest,  że odgrażałem się, iż „...Wszyscy, którzy skrzywdzili  złym słowem
fundację, mnie i profesora poniosą wcześniej czy później tego konsekwencje...”. To nie
jest  groźba,  to  jest  stwierdzenie.  Odpowiedzialni  za  publikację  nieprawdziwych
informacji  oraz  naruszeń  prawa  w  omawianych  artykułach  też  poniosą  tego
konsekwencje !!!

27. Nieprawdą jest, że „...tajemniczy darczyńca...” „...chciał wspomóc jej konto kwotą 22
mln  zł.  ...”.  W  2002  roku  Fundacja  Kardiologiczna  SERCE  zawarła  z  inwestorem
zagranicznym umowę  darowizny  celowej  na  kwotę  3  mln  USD  oraz  przyrzeczenie
uruchomienia  i  zagwarantowania  celowej  linii  kredytowej  w  kwocie  22  mln  USD.
Całość tych środków miała być przeznaczona na przygotowanie i wybudowanie kliniki
kardiologicznej pod kierunkiem Pana Profesora Stanisława P. Więc nie 22 mln złotych, a
w sumie 25 mln USD. 

28. Nieprawdą  jest,  że  „...Inwestor  ze  swych  planów  zrezygnował  niedawno,  kiedy
prokuratura  postawiła  zarzuty  profesorowi  i  osobom z  zarządu  Grudyni...”  Inwestor
zerwał  kontrakt  w  2002  roku  po  publikacji  nieprawdziwych  informacji  o  Fundacji
Kardiologicznej  SERCE  w  gazecie  „Rzeczpospolita”.  Przygotowaliśmy  powództwo,
niestety nie mamy środków na opłacenie pozwu sądowego.

 
Wyrażam swoje oburzenie ogromem złośliwości i nierzetelności dziennikarskiej jaka

zaprezentowana została przez autora artykułów i osób, którzy tę pracę nadzorują. Naruszona
została jednoznaczna dyspozycja art. 12 § 1, 13 § 2 i 14 § 1 Prawa Prasowego. Ponieważ
opublikowane informacje wyczerpują znamiona przestępstwa pomówienia, opisanego w art.
212 Kodeksu Karnego, które naraziło Fundację Kardiologiczną SERCE i mnie na znaczne
straty finansowe zmuszony jestem do podjęcia działań prawem przewidzianych

Z poważaniem Wiesław Strózik...” 

Do wiadomości:
1. Pan Marcin Król – Trybuna Śląska, 40-098 Katowice, ul. Młyńska 1
2. Pan Bogdan Ścibut – Prezes Zarządu Polskapresse Spółka z o.o – adres j.w.


